Ihonhoitoa etäohjauksella

20210225_210721.jpg

Tänä päivänä ammattilaisen tarjoama ihonhoidon opastus ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Etäohjauksen merkitys on korostunut nyt erityisesti poikkeusaikojen vuoksi, mutta palvelu on varmasti tullut alalle myös jäädäkseen. Tässä artikkelissa haastattelemme BiON-kosmetologia Minna Pietilää, jonka aktiiviseen työnkuvaan kuuluu myös asiakkaiden etäohjaus “virtuaalisesti” kohti tasapainoista ja hyvinvoivaa ihoa.

Etäohjaus ei ole maksutonta konsultaatiota, vaan kattava etänä toteutettava palvelukokonaisuus jossa koulutettu kosmetologi arvioi asiakkaan yksilölliset ihotarpeet, käyttää työaikaansa hoitoprotokollan suunnitteluun sekä ohjeisiin, ja tarvittaessa tilaa hoitoon valitut kotihoitotuotteet helposti asiakkaan käyttöön. Ohjauksen tavoitteena on aina löytää tuloksellinen ratkaisu ja hoitokokonaisuus kohti ihon hyvinvointia.

Esittelisitkö itsesi lukijoille, kuka ja mistä päin Suomea olet?
Olen Minna Pietilä, BiON Signature Expert -kosmetologiyrittäjä. Hoitohuoneeni sijaitsee Tampereen keskustassa ihanassa vanhassa kiinteistössä Hämeenpuiston ja Puuvillatehtaankadun kulmassa Glohair-kampaamon yhteydessä. Osoitteemme on Hämeenpuisto 8, 33210 Tampere. 

Minulle voi soittaa ja/tai jättää soittopyynnön, laittaa Whatsapp tai Messenger-viestiä numeroon 0442443694, Somen kautta saa yhteyden @kosmetologiminna tai sähköpostitse minna@kosmetologiminna.com. Lisäksi nettisivuillani https://kosmetologiminna.wordpress.com/ voit jättää yhteydenottopyynnön.

Varaa aikasi:
- Aknenhoidon etäkonsultaatio ja Starter Kit-aloituspakkaus
- Ihonhoidon etäkonsultaatio - ja tuoteneuvonta

Kuinka olet päätynyt työskentelemään BiON-tuotesarjan parissa ja mitä työkaluja tai mahdollisuuksia tuotesarja on tarjonnut Sinulle kosmetologina?
Seuraan aktiivisesti ihonhoitoalan kehitystä ja trendejä ja minulle on tärkeää hoitaa omaa ihoani puhtailla, tuoksuvapailla tuotteilla. Puhtaus ja alkuperäiset raaka-aineet ovat minulle tärkeitä myös ravitsemuksessani. En halua kerryttää elimistööni lisäaineita, pyrin välttämään prosessoituja raaka-aineita ja syön useimmiten itse alusta asti valmistamaani ruokaa. Pidän yksinkertaisesta ja helposta elämäntyylistä ja haluan sitä myös kosmetiikalta. Kun ravitsemus- ja ihonhoitorutiinit ovat kunnossa, energiaa vapautuu muihin juttuihin, eikä niitä tarvitse enää edes miettiä.

Minulla on taustalla vaikea ja pitkäaikainen hormonaalinen akne, jota hoidettiin 15 vuotta usealla antibioottikuurilla, paikallisvoiteilla, vahvalla alkoholiliuoksella ja erimerkkisillä e-pillereillä. Välissä sain kaksi lasta ja imetysajat kestivät yhteensä vajaat kaksi vuotta, joten hormonimyllerrys oli melkoinen. Lasten kasvettua söin vielä 10 vuoden aikana kolme aina toistaan vahvempaa isotretioniinikuuria (Roaccutan). 

Näiden kaikkien yhteisvaikutukset saivat aikaan kehossani epätasapainotilan ja vatsaoireiden lisäksi kärsin myös silmä- ja limakalvo-oireista, sekä vartalon ihon huomattavista kuivumisoireista. Ikää alkoi olla lopulta jo 40 vuotta, kun viimeinen kuuri oli menossa, olin turhautunut ja lisäksi kasvoihin oli tullut aknearpia, eli pigmenttimuutoksia ja laajentuneita huokosia. Viimeistä isotretioniinikuuria aloittaessani ihotautilääkärini totesi minulle, että sinun elimistösi ei kestä tämän jälkeen enää aknenhoitokuureja ja ellei tämä nyt tehoa, ainoa vaihtoehto on odotella vaihdevuosia. Voi kunpa nämä tuotteet olisivat olleet silloin käytössäni!

Etsiessäni hoitolakosmetiikkasarjaa itselleni tuotekriteereitäni olivat muun muassa puhtaus, turvallisuus, jäljitettävissä olevat raaka-aineet, lisäaineettomuus, tuotteiden todistettu tehokkuus, luonnollisuus, tuoksuttomuus ja hinta. Maahantuojalta, jonka kanssa tulisin tekemään paljon yhteistyötä, halusin perehtyneisyyttä alaan, luotettavuutta, saumatonta yhteistyötä, koulutusmahdollisuuksia ja tukea. Näillä kriteereillä lähdin etsimään tietoa internetistä. Pyysin näytteitä muutamilta muiltakin maahantuojilta. 

Be More Cosmetics Oy:n maahantuonnin kanssa osui kaikki kohdalleen: palvelualttius, asiantuntijuus, kattavat näytteet, aloituksen helppous, aivan kaikki. BiON- tuotteiden näytteet sain nopeasti. Tutustuin niihin kolmisen viikkoa ja tuotteet myivät itsensä minulle, niin tehokkaita ne ovat. Ne vakuuttivat myös äitini ja tyttäreni, jotka houkuttelin kokeilemaan, jotta pääsin vertailemaan niiden tehoa erilaisille ihotyypeille. Päätös oli helppo, sillä kaikki natsasi.

Miten ihonhoitotuotteiden ja hoidon aloittaminen etäohjauksella tapahtuu, kerrotko hieman omasta palvelustasi?
Idea etätyöhön syntyi viime kesänä, kun sain asiakkaakseni turisteja ja kesälomalaisia ympäri Suomen. He ihastuivat tuotteisiin ja kertoivat asuvansa kauempana pienellä paikkakunnalla, jossa BiON-jälleenmyyjää ei ole. Päädyimme tilaamaan tuotteet suoraan heidän kotipaikkakunnalleen, lähipostiin tai Matkahuollon noutopisteeseen. 

Some-päivitysteni myötä tuotteet herättivät kiinnostusta myös muualla ja sain muutamia yhteydenottoja Facebookin ja Instagramin kautta. Sain lisäksi viestejä, joissa asiakkaat kertoivat kaipaavansa apua iho-ongelmiinsa ja joihin he olivat liittäneet kuvia ihoistaan. Etäkonsultaation eteneminen menee näin: Sovimme soitto- tai videopuheluajan, jossa asiakas kertoo ihonhoidon taustaansa, toiveitansa ja minä esitän lisäkysymyksiä elämäntilanteeseen liittyen, eli kartoitan itselleni kokonaiskuvaa stressitilasta, ravitsemuksesta, liikuntatottumuksista ynnä muista arkirutiineista. Minulla on tietokone auki ja lisäksi vihko, johon teen puheluiden aikana muistiinpanoja. 

Puhelun jälkeen asiakas maksaa tilauksen joko Mobilepaylla tai tilisiirtona yritykseni tilille. Kun maksu on kirjautunut, tilaan tuotteet suoraan maahantuojan varastolta asiakkaalle. Sen jälkeen laitan asiakkaalle sähköpostin, jossa on tuotetietoutta, neuvoja ihonhoitoa tukevaan ravitsemukseen, tuotteiden käyttöohjeita ja -vinkkejä. Olen koulutukseltani myös restonomi ja on ihanaa, että saan hyödyntää myös ravitsemusoppia kosmetologin työssäni.

Olen auttanut muun muassa pahasta atopiasta kärsiviä henkilöitä, ruusufinni- ja akneasiakkaita, sekä neuvonut periodaalidermatiitin hoidossa ja ihan myös ongelmattoman ihon hoitotuotteet ovat lähteneet matkaan. Toisinaan on tullut vastaan ihoja, joita on ylihoidettu ja kun nämä on saatu tasapainoon, niin iloa huokuvia kiitosviestejä tulee ihan kysymättäkin.

Kenelle etäohjaus erityisesti soveltuu?
Korona-aikana ihan kaikille, mutta etenkin heille, jotka asuvat kauempana tai heille, jotka eivät pääse muuten tulemaan paikan päälle. Tyhmiä ihonhoidollisia kysymyksiä ei ole ja ihan kaikkea voi kysyä.

Myös aknenhoidon aloitus kosmetologin kanssa onnistuu nykypäivänä täysin myös etäohjauksella?
Kyllä onnistuu. Siinä kuvien tai videopuhelun merkitys korostuu, jotta pystyn analysoimaan aknetyypin oikein. Aknea on monen tyyppistä. Akneihossa on usein nähtävissä tulehdusreaktio, mutta ei aina. Akneiho ei myöskään aina tarkoita paksua ja röpelöistä ihoa, vaan iho voi olla myös kuiva, herkkä, ohuehko ja sitä voi kuumottaa. Ihoanalyysin ja haastattelun jälkeen suosittelen asiakkaalle soveltuvaa Acne Starter Kit -aloituspakkausta, jonka riittoisuus on noin 4-5 viikkoa. Kerron reaktioista, jotka ovat odotettavissa hoidon aloittamisen jälkeen ja ajasta, jolloin voi odottaa tuloksia. Kerron myös vitamiineista ja mineraaleista, joilla on suotuisa vaikutus aknen hallintaan saamiseksi, sekä muistutan siitä että aknen hallintaan saaminen vaatii sitoutuneisuutta ja se vie aikaa, eikä sinä aikana suositella käytettävän muita ihonhoitotuotteita, koska tällöin hoitotulos epäonnistuu ja jää saavuttamatta.

Kuinka seuraat hoidon etenemistä asiakkaan kanssa?
Pyydän asiakasta kuvaamaan ihoaan aluksi viikon välein. Se auttaa huomaamaan muutokset lähtötilanteeseen nähden.

Kyselen ihokuulumisia ensin viestillä 1-1,5 viikon kuluttua, jolloin yleensä on menossa ihon hetkellinen pahenemisvaihe. Sen jälkeen uudelleen viikon päästä, sitten kahden viikon välein, sitten kuukauden välein, kunnes akne on hallinnassa. Pyydän asiakasta lähettämään kuvia, jotta voin todeta ihon sen hetkisen tilan. Usein he ovat niin innoissaan ihon paranemisesta, että lähettävät kuvia oma-aloitteisesti, mikä on minusta ihan mahtavaa!

Minkälaista palautetta olet saanut asiakkailtasi etäohjauksesta?
Minulle on kerrottu, että tämähän on ihan uskomattoman hyvää palvelua ja että sinä olet ihan oikeasti kiinnostunut saamaan ihoni kuntoon ja että teet kyllä työtä suurella sydämellä. Sitten on sanottu, että ihan mahtavaa, kun joku kerrankin oikeasti kuuntelee ja tajuaa minun ihoni. Sitten asiakkaiden ystävät ja sukulaiset ovat kiinnostuneet tuotteista, kun ovat nähneet ihon paranemisen. 

Eräs 14-vuotias nuori nainen kävi minulla kasvohoidossa ja yhteydenpitomme Instagramin kautta alkoi siitä. Aloitimme aknenhoidon Acne Starter Kitillä ja nesteyttävällä kasvovedellä. Hoitoa jatkettiin täysikokoisilla tuotteilla ja akne saatiin täysin hallintaan. Iho on nyt aivan sileä, pieniä punaisia pigmenttijälkiä on vähän vielä. Vaihdoimme talveksi kasvovoiteen lipidipitoisempaan. Nykyisin pidämme yhteyttä noin 2-3 kuukauden välein, jolloin hän yleensä tilaa tuotetäydennystä ja kertoo ihon tilasta, joka on nykyisin tasapainoinen ja terve. 

Yksi parhaista saamistani kommenteista on eräältä atoopikolta: "Olin ihoni kanssa jo aivan epätoivoinen, sillä mielestäni olin kaikki keinot kokeillut. Ravitsemus ja elämäntapani ovat kunnossa ja elämä on stressaavaa, mutta hallinnassa. Ihon kunto vaan paheni pahenemistaan, kunnes laitoin sinulle viestiä ja puhuimme puhelimessa. Nyt olen käyttänyt tuotteita kolme kuukautta ja ihoni on aivan ihana, kuulas, terveen värinen ja upea. Minna sä pelastit mun ihoni!”

Onko etäohjaus mielestäsi tullut jäädäkseen ja uskotko, että koulutetulla kosmetologilla on entistä tärkeämpi rooli verkossa/virtuaalisesti nyt ja myös tulevaisuudessa?
Uskon, että on. Kosmetologin suorittamaa ihonpuhdistusta tai kasvohoitoa ei voi korvata kotihoidolla, mutta sitä voi täydentää ja iho-ongelmia ehkäistä oikein valituilla ihonhoitotuotteilla ja sujuvilla rutiineilla. Koulutetun kosmetologin luokse on aina turvallista tulla, sillä hygienia-asiat, asiakas- ja työturvallisuus ovat meille arkea ja uskon, että jokainen kollegani huolehtii omalta osaltaan siitä, että välttelee väkijoukkoja myös vapaa-ajallaan.

 Korona-aika on saanut meidät tekemään nettiostoksia ja käyttämään kotiinkuljetuspalveluita, jotta voisimme vältellä suuria väkijoukkoja. Virtuaaliasiointi on nopeaa ja vaivatonta, eikä se ole sidottu paikkaan, eikä välttämättä aikaankaan. Kosmetologille tullaan usein työ- tai koulupäivän jälkeen. Verkossa voi asioida milloin vain ja missä vain. Etätyö antaa myös kosmetologille liikkumavapautta ja iltoihin hoitola-aikaa. 

 Ajatellaan vaikka, että matkustat julkisella liikennevälineellä myymälään, jossa on monta muutakin palveltavaa, tungosta ja kiire. Saatat joutua jonottamaan saadaksesi palvelua ja uudelleen päästäksesi maksamaan ostoksesi, sitten on vielä paluumatka edessä. Kun teet ostoksesi virtuaalisesti, saat kiireetöntä, henkilökohtaista palvelua, vaihtoehtoja, suosituksia, ostokset tehtyä ja maksettua nopeasti ja jonottamatta, säästät matka-ajan ja -kulut ja vältät tartuntariskit kokonaan.

Miksi sosiaalisen median hyödyntäminen kosmetologina on tänä päivänä erityisen tärkeää, ja kuinka itse hyödynnät somea?
Some ja sähköiset palvelut ovat tätä päivää, helposti ja vaivattomasti saatavilla, mukavaa ajanvietettä ja yksi rentoutumiskeino. Sosiaalinen media on itselleni kaikkea sitä ja lisäksi paperitonta ja ympäristöystävällistä, sekä edullista markkinointia, nopeaa reagointia asiakkaiden suuntaan, ideoiden ja vinkkien keräämistä, trendien seuraamista, sekä ammatillista verkostoitumista. Olen avoin tekemään yhteistyötä hyväksi katsomieni somevaikuttajien ja -ammattilaisten kanssa, jolloin saamme molemmat näkyvyyttä yrityksellemme. Somessa voi fiiliksen mukaan olla vuorovaikutuksessa silloin kun se itselle sopii tai sitten olla olematta. Taukojakin voi ja on hyvä pitää. Some-työn suunnittelu vie hiukan aikaa, mutta sitä voi myös automatisoida. Ei joka päivä tarvitse olla aktiivinen, vaan voi keskittää sen jollekin tietylle viikonpäivälle. 

Paras onnistumisesi BiON-tuotteiden tai hoitojen parissa?
Myyjät myyvät innolla tuotteita ja kosmetiikkaviidakko on niin valtava, että kuluttajat ovat aivan sekaisin ja niin on heidän ihonsakin. Monen usko ihonhoitotuotteita kohtaan on näiden tuotteiden myötä palannut, eikä minulle enää todeta, että ”rasva kuin rasva”, eli skeptisyys kosmetiikkatuotteita kohtaan on vähentynyt heidän kohdallaan, jotka ovat vaihtaneet BiON-tuotteisiin. Olen onnistunut lisäämään ihmisten tietoutta näistä tuloksellisista tuotteista ja vakuuttamaan heidät niiden toimivuudesta. Etäkosmetologityö on myös auttanut minua selviämään haastavasta korona-ajasta. 

Parasta BiON -kosmetologina on ollut työn imu, jota tunnen. Olen onnistunut aidosti auttamaan, sekä ongelmattomia, että iho-ongelmaisia ihmisiä, itseni ja perheeni mukaan lukien. Olen päässyt seuraamaan ihojen upeita paranemisprosesseja ja minulla on mahtavia ihmisiä ja kollegoita verkostossani. Maahantuojani on oikeasti sitoutunut, erikoisammatillisesti pätevä ja maahantuojan laaja koulutus ja tuki on jotakin ennenkokematonta. Se, että BiON-filosofian mukaan ihminen on kokonaisuus ja että kauneuden tasapaino on mahdollista saavuttaa niin, että ihminen hehkuu sekä ulkoa, että sisältä, on jotain ennenkokematonta.

Keväiset terveisesi BiON-asiakkaille ympäri Suomen:
Ihan mahtavaa, että olet löytänyt tiesi BiON-kosmetiikan pariin. Kesää kohti mennään ja muista suojata ihosi antioksidantteja sisältävällä myös akneiholle sopivalla värittömällä tai sävytetyllä päivävoiteella, jossa on fysikaalinen aurinkosuoja. Löydät sen lähimmältä BiON-kosmetologiltasi tai etäkosmetologiltasi. ♡

minnagif.gif
Edellinen
Edellinen

Mantelihappo - ihonhoidon monitoimisankari

Seuraava
Seuraava

C - the difference!